Гавораць чарнобыльцы (1994). А. А. Крывіцкі

 ◀  / 224  ▶ 
з цэлай паляніды адразащь кусок ł пастуху даюць, пару яец. даюць". У Спярыжжы першы раз карову выганялі "святой вярбо'й. Перэд эцім в полоценца заварачвалі хлеб", выгнаўшы карову, ёй давалі кавалачак гэтага хлеба альбо кідалі апасля хлеб Ш у пойла, У вёснах Брагінскага раёка ні.асіх прадметау у хлеве не змяшчалі, а у Губічах "ши,/г.зн. траецкую зелень — В.К./ кладуць у хлеу. Ікона вісела у хлеве". Па питаниях пра с.кадіну атрыманы дадания, не прадугледжаныя анкетай звесткі: "Вслі кров'ю мочыцца карова — прабіваадь места, дзе дна мочыцца, асінавым колам" /ўубічы/, "Як ласіца прабяжыць — перапрыгне' карову — менш малака', врэднае яно" /Спярыжжа/. гкаитва. Ва усіх абследаваных вёснах i сна вала забьрона пресці у пятніцу, i паўскдна без матывацыі — невялічкае удакладненне было толькі у Спярыжжы, дзе патлумачылі, што гота звязана са Св. Пятніцай. У Губ!чах дадалі, што "пад пятніду не работал! ўвечар — Сжэяты вечар". Таксама без матывады! ў Губічах i Спярыжжы адзначаецца за барона пакідаць аснову на ноч -- "на сцяне ж не аставлял!" /Губічы/, "як хочас дасноувай, штоб не была" /Спярыжжа/, ХЛЕБ з аржаной мук!, які пяклі у будныя дні для штодзённага ужывання, у Руб i чах i Спярыжжы называуся аднолькава — баханкаў i кулідка, у Спярыжжы "із пшаніцы — паляніца". У Губічах фіксуеццаўтыповая легенда пра тое, што ўаней колас пачынауся ад самай зямлі: "Мы хлеб ядзім тольк! каціны ды сабаччы. Колас быу: "да самага кораня — зерно было". Адна жанчына "бліном дзідёнку жс£пу падцёрла. Бог убачыу ~ i колас здзелау толькі для ката' i сабакі, а не для лхщзей". У Спярыжжы уіегенды як такой няма, але ёоць прыіаука "Зрадз{, Бо'ка, на каціну, на сабачу, на аслячу — што на свеце е, на-ус!х долю" — i каментыруецца, што "чалавек усіх должан кармідь". Нідзе не было нейкага каккрэтнага дня, у які б належыла мыдь хлебную дзяау, у Спярыжжы "адуйюць после кЖзшага хлеба". Рэчы. У дзвюх вёснах адзначаны звычай секчы дзяркач на пэунае свята. ўУ Губічах гэта рабілася "шуышчэнне. Пасекці! выкікуць на вуліцу" са словамі "Шыла, рашшыва'йся!" Гэта рабілася дзеля таго, "штоб Бог грэх прасдіу — хто у Каляды рабтгаў", а грешным! былі усе: "Каляд жа ж дзьве нядзел! — што-небудзь! дзелаеш". А у Спярыжжы іншая матывацыя гэтага дзеяння: "Багата куцця ужо была' — каб чыста у хаце было', на багату куццю, на
Нават дробная праўка будзе карыснай. Не стаўце знак націску, каб слова лепш знаходзілася праз пошук.

Дадатковыя словы

бока, вярбой, кровю, рашшывайся, ца^тыповая, ш^ышчэнне, шй,/г.зн, ігубічыі, іспярыжжаі, іўубічыі
0 👁
 ◀  / 224  ▶