дзе нельга было бредь' так f я дрэвы н? на будоулю, н! у печку — "то поганые повал!лі". Аналаг?чная забарона адзначаецца ł у Махнавічах, але тут яе мГфзлаг?чная семантика страд? лася. У Баб!чах катэгарычная забарона наконт скарыстання $ будаун?цтве, а што датычывда дроу- — неаднастайныя звестк?: ёсдь адказы, што пал!ць!х можна тольк! у лесе, у вогнішчк,! н! у як!м выпадку у хаде, бо "н!чистая с!ла яго' Ударыла? разб?ла", а па другłx адказах, апошняя акал?чнасць /трох??яакш выказаная: "там сядзеу ураг"/ но перашкаджао таму, ьлб пал!ць гэтав дрэва у лечи. У Баб!чах ф!ксувдца два вах *янты легенды, якая тлумачыць, чаму малайка б"е f У дрэва,! у чалавека: першы варыянт абвяшчае, што Бог! ураг опрачащца, хто?з?х сільнейшы,? Бог,даказваючы сваю правату, разб?вае дрэва, у як f м сядз!ць ураг; друг f варыянт, карэяятыУчы дауно вядомаму у боларускай м?фалог?? /чардей забтвае гром, таму!х увесь час станов?цца менш f менш; каб знішчыць чорта, Св. Ілля не спыняедца иерад забойствам чалавека, у адзежы якога схавауся чорт/у, бо;іьш вцразна наказаны: "Бог ваевау з чортам, чорт казау: "Я схаваюсь у дзерэва". "Буду б!ць у любое дзерэва— атв f чая Бог. "Я ўсхаваюсь у чалавека". "Буду б?ць у чалавека" с казау Бог. Кал! чалавека громам уб?ла — значыць, чорт у яго схавауся" Дрэва, якое звалена маланкай, не выкарыстоУвал! для будауніцтва хаты у в. Губтчы /каб унткнуць дажару/; в. Спярыжжа /без глатывацы!/ — а на дровы брад?. У в. Добрынь паве дам! л!, што кал? пабудаваць хату, задзейчтчаушы гэткія дрэвы, у хацо пастаянна буД39 чудца св!от, шум, завыванне ветра. Нячыстая" прырода в?хра таксама у цэлым выразная. У розшх населеных пунктах заф?ксаваныя два варыянты паводзтн: хрисц?цца д! мал!дца Богу цт? тое f другое разам, альбо ўцякаць. Першага варыянта црытрымлfваюцца у Баб?чах, хадя там! не Удакладняецца нт паходжанне, н? небяспека в?хра, i у Браг?нск!м раёне: в. Спярыжжа / "кто-то повес тлея, vrpry душу аддал"/, в. Крук? / "нядо/брыя свадзьбу гуляюць"/ — апошняе тлумачэнне, дарэчы, з"яуляецца распаусвджаным напауненнем гэтая мтфалагемы на Беларус!. Друг? варыянт скарыстоуваевда у Добрын?, дзе в?хар мог задав?ць,! У Ма; лав? чах, бо "ведзьмы б&лезыю перадаюць на в?хры". Гэткае ж тлумачэнне в?хра адзначаецца ? * Бубнауцы, поруч з друг?м - - чэрц! кружадь карагод. У Губ?чах, як? у Бубнаутды» няма звесткау як ратавадца ад в?хра, але ёсць яго м?фалаг?чнля функцыянальнасць: "В?хр пагунага чалавека мог у воздух падюІЦь* I нао?У, t нас!У,! адпусц?У" пасла чаго чалавек захворвау або ўамірау. Тут, як? У вышэйпрыведзеных даных
Дадатковыя словы
vr>pry, дажаруі, нядоібрыя, паг^нага, чортіу, ібез, ікаб, ітрох, ічардей
0 👁